Redskaber - børn
Redskaber til (re)habilitering af børn
School AMPS
The School Assessment of Motor and Process Skills
School AMPS er et validt observationsredskab, som kan anvendes til at vurdere kvaliteten af aktivitetsudførelsen hos børn ved aktiviteter, som almindeligvis foregår i klasseværelset eller ved et bord i børnhaven.
School AMPS sammenholder således elevens udførelse af eksempelvis skoleopgaver med kravene i opgaverne samt det fysiske og sociale undervisningsmiljø. En School AMPS indledes med en samtale med elevens lærer for at identificere, hvilke opgaver der er mest problematiske for eleven, og hvilke forventninger læreren har til elevens udførelse af opgaverne.
School AMPS består af fem kategorier af graduerede opgaver indenfor:
- skriveopgaver
- tegne- og farvelægningsopgaver
- klippe og limeopgaver
- computeropgaer
- tælleopgaver
School AMPS afspejler de mest almindelige opgaver for førskole- og skoleelever i alderen 3 -12 år. For børn med funktionsnedsættelser op til 16 år. Bortset fra den diskrete tilstedeværelse af ergoterapeuten der observerer eleven, er et vigtigt element i School AMPS, at der ikke er nogen form for forstyrrelse af de vante rutiner i fx klassen
PEDI
Pediatric Evaluation of Disability Interventory
PEDI (Pediatric Evaluation of Disability Inventory) er et tværfagligt standardiseret undersøgelsesredskab, der systematisk afdækker og beskriver barnets færdigheder i hverdagsaktiviteter indenfor personlig pleje, bevægelse og social funktion.
PEDI er opdelt i tre dele:
Del I: Funktionelle færdigheder, der måler barnets formåen i specifikke aktiviteter.
Del II: Hjælpebehov, der beskriver det typiske omfang af hjælp, som gives ved udførelsen af aktiviteter.
Del III: Tilpasning, der beskriver om barnet bruger tilpasninger i dagligdagen for at udføreføre aktiviteter.
PEDI kan anvendes til børn i alderen 6 mdr.- 7½ år, men kan også anvendes til ældre børn, hvis barnets funktionsniveau ikke overskrider det forventede funktionsniveau hos børn på 7½ år. PEDI er ikke sygdomsspecifik og kan dermed anvendes til alle børn uanset diagnose.
PEDI kan gennemføres som struktureret interview, observation eller spørgeskemametode.
PEDI kan hjælpe barnets forældre/omsorgsgivere med at formulere meningsfulde mål for barnet og kan samtidig anvendes til målrettet planlægning, prioritering, dokumentation og evaluering af indsatser. Ved re-test fungerer PEDI som effektmål.
Find materialet her:
Dansk oversættelse
Dansk oversætttelse og bearbejdelse af M.Sc. Jette Christensen, Hvidovre hospital og Michelle Stahlhut, M.Sc.PT i 2006.
Original materialet er udarbejdet af Stephen M. Haley, Ph.D.PT, Wendy J. Coster, Ph.D.OTR/L, Larry H. Ludlow, Ph.D, Jane T. Haltiwanger, MA, Ed.M., Peter J. Adrellos, Pd.D. i 1992 på Boston Universitet.
TrasMo
TrasMo - et observationsredskab til børn: Tidlig registrering af sansemotoriske færdigheder hos børn
TrasMo er et observationsredskab udviklet til børn i alderen 2- 5 år, men kan også bruges til kommende skolebørn. Redskabet anvendes i forbindelse med det pædagogiske arbejde og observationerne foretages i barnets hverdag i daginstitutionen.
Formålet med TrasMo er:
- At identificere ressourcer og vanskeligheder hos børn indenfor sansemotorik og sanseintegration
- At identificere børn, der har vanskeligheder med at opnå aldersrelaterede færdigheder i de almindelige dagligdags aktiviteter
- At fremme tidlig, målrettet indsats, så børn udvikler sig optimalt og sekundære følger af eventuelle vanskeligheder undgås
- At dokumentere barnets udvikling og effekten af den generelle og specifikke indsats til børn i dagpasningsområdet.
Skemaet er inddelt i 8 områder:
Personlige Færdigheder, Daglige Færdigheder, Leg, Regulering, Grovmotorik, Finmotorik, Tegnefærdigheder og Boldfærdigheder.
Der er 3 aldersgrupper: 2-3 år, 3-4 år, 4-5 år. I hver aldersgrupper er der 3 items i hvert område, i alt 72 items.
Items beskriver færdigheder indenfor en række aktiviteter, som de fleste børn i aldersgruppen vil være interesseret i at udføre og deltage i.
Hvert item registreres med enten: Kan/Gør, Kan delvist/Gør Delvist eller Kan ikke/Gør Ikke
TrasMo er udviklet efter retningslinjer for udvikling af undersøgelsesredskaber af ergoterapeut Birte Engmann Pedersen og støttet med midler fra Ergoterapeutforeningens Praksispulje i 2010.
TrasMo består af en manual og et skema.
TrasMo kan købes gennem Specialpædagogisk Forlag, som er blevet en del af forlaget Alinea.
Wilbarger programmet
Wilbarger Programmet er en intervention beregnet til børn og voksne med sensorisk intolerance - en tilstand med overreaktion på sensorisk påvirkning af et eller flere sansesystemer.
Formålet med Wilbarger Programmet er er at øge tolerancen for de sansepåvirkninger, som bliver oplevet som ubehagelige og stressende.
Wilbarger Metoden er en del af det reviderede Wilbarger Program, som er kommet til Danmark i 2009. Wilbarger Programmet består af:
- Udredning af sansebearbejdningsmønstre gennem interview
- Indføring i den sensoriske diæt/dagsprogram
- Udførelse af Wilbarger Metoden
Wilbarger Metoden består af dyb trykbørstning gennem brug af specielt designet børste - Wilbarger Børsten (Therapressure Brush®) - efterfulgt af påvirkning af den proprioceptive sans (muskel-led sansen) gennem ledkompression.
Klinisk erfaring viser, at børn og voksne kan få øget deres sensoriske tolerance ved konsekvent gennemførelse af Wilbarger Metoden, kombineret med daglig udførelse af et individuelt tilpasset dagsprogram bestående af sansemotoriske aktiviteter (Sensorisk Diæt). Ved jævnlig og intens dybdegående stimulering af et stort antal sansereceptorer i hudens dybere lag og underliggende muskulatur, kan hjernens sansebearbejdning fremmes, og sensorisk tolerance øges, med det resultat, at personen ikke oplever sansepåvirkningen ubehagelig eller truende.
Wilbarger Programmet må kun iværksættes af de personer, som har deltaget i den tre dages reviderede specialuddannelse, hvor Patricia og Julia Wilbarger underviser og tester for kompetence i udførslen af Wilbarger Metoden.
Find redskabet i højre side, når du logger ind her
ADL-Taxonomi - børn
ADL-Taxonomien er et dokumentationsredskab til at beskrive aktivitetsformåen indenfor en række hverdagsaktiviteter.
Barn-versionen har ingen laveste alder, men kan overlappes med voksen-versionen ved 14 års alderen.
Aktiviteterne og delaktiviteterne er mulige for børn på forskellige udviklingstrin og/eller alderklasser. Udgangspunktet er den enkeltes vaner, roller og behov.
Det er ikke et måleredskab, men anvendeligt til at systematisere og katerogiserer oplysninger om ADL.
COPM/CMOP - et værktøj til de mindste
Ergoterapeuterne Sigridur Thorvaldsdottir, Birgitte Flindt Pedersen og Grete Høyrup Lauridsen udviklede i 2007 et CMOP-værktøj, som kan anvendes til børn på 0-3 år og deres forældre.
Her på siden kan du downloade det brev, som de tre ergoterapeuter sender ud til forældrene.
Du kan desuden downloade det iagttagelsesskema, som de tre ergoterapeuter har udviklet med tilhørende manual for, hvordan skemaet anvendes:
Forside
Brev til forældre
Iagttagelsesskema
Manual til COPM 0-3 år
Copyright - Materialet må ikke ændres eller kopieres.
COSA (Child Occupational Self Assessment)
COSA (Child Occupational Self Assessment) er et selvvurderingsredskab baseret på Model of Human Occupation (MOHO) med fokus på barnets aktivitetsidentitet og aktivitetskompetence. Målet med COSA er at indfange barnets selvoplevede opfattelse af udførelse af hverdagsaktiviteter samt betydningen af disse.
Målgruppen er børn mellem 7 – 17 år med tilstrækkelige kognitive kompetencer til egen-refleksion, planlægning og samarbejde.
COSA er et teoristyret og et ikke-standardiseret redskab. Det består af en manual og et skema, som kan præsenteres på forskellig vis. Skemaet består af i alt 25 udsagn, som beskriver en række hverdagsaktiviteter, som flertallet af børn deltager i hjemme, i skolen og i øvrige fællesskaber, fx lokalsamfundet. Hvert udsagn skal vurderes af barnet, først i forhold kompetence og dernæst i forhold til vigtighed på hver sin firdelte skala. På den måde kan barnet selv bidrage til at dokumentere sin forståelse af aktivitetskompetence og vigtigheden af det ved anvendelse af simpelt sprogbrug og evt. velkendte visuelle symboler.
COSA kan administreres på tre forskellige måder afhængig af barnets kompetencer:
- Et skema, hvor hvert udsagn besvares først med smileys i forhold til kompetence og så stjerner i forhold til vigtighed.
- En kortversion, hvor hvert udsagn placeres på et separat kort og hver svarskala samt visuelle tegn er placeret på et større svarkort.
- Et skema, som præsenterer alle udsagn og svarmuligheder i en matrix uden visuelle tegn.
Redskabet er oversat til dansk. Manualen er ikke oversat. Redskabet er overfladevalideret gennem afprøvning i praksis. Manual og skemaer købes på MOHO Clearinghouse hjemmesiden (https://moho-irm.uic.edu/productDetails.aspx?aid=3)
For mere information om redskabet kan ergoterapeut Jeanette Baagø, VIA kontaktes på mail: jeba@via.dk
ABILHAND-Kids til børn med cerebral parese
ABILHAND-kids er et spørgeskema med 21 spørgsmål, som måler barnets evne til at udføre aktiviteter ved brug af hænderne.
Spørgeskemaets målgruppe er børn med cerebral parese i alderen 6-15 år.
Det er oversat til dansk og kulturelt tilpasset efter retningslinjerne af Beaton et al. (2000). Skemaet er desuden valideret under danske forhold (Hansen AØ, Poulsen HS, Kristensen HK, Lauridsen HL. Danish translation, adaptation and validation of the ABILHAND-Kids questionnaire for children with cerebral palsy
DOI: 10.1080/09638288.2020.1780482
Yderligere information om ABILHAND-kids og hvordan den scores kan findes på spørgeskemaet officielle hjemmeside, hvor det også er muligt at finde skemaet og online at score den danske version her
ToES - Test of Environmental Supportiveness ToP-Test of Playfulness
ToES - Test og Environmental Supportiveness
ToES er et observationsredskab udviklet af Anita Bundy, ScD, OT/L mhp. at vurdere, om forskellige faktorer i barnets legemiljø understøtter dets indre motivation for at lege. ToES er afprøvet på 160 børn i alderen 15 mdr. til 15 år, hvor man har påvist såvel reliabilitet som validitet.
ToES kan anvendes til børn i alderen mellem 15 måneder og 18 år, der har svært ved at lege alene eller sammen med andre, herunder også børn, der er i udredning for eller har fået diagnoser inden for specifikke eller gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Det primære formål med at anvende ToES er rådgivning til barnets forældre og nære omsorgspersoner mhp. at tilpasse barnets legemiljø, så det understøtter barnets motivation for leg og legemuligheder.
ToES vurderer i hvilken omfang voksne, samt yngre, jævnaldrende og ældre børn enten understøtter og fremmer eller hæmmer det observerede barns leg og playfulness. Man observerer og vurderer også omgivelserne, fx. legetøj, legeredskaber, den fysiske indretning af legeområdet og de sensoriske faktorer i omgivelserne.
ToES er udviklet til at blive anvendt sammen med ToP, men kan også anvendes alene. Samtidig brug af begge redskaber adresserer behovet for at vurdere et barns leg og playfulness i dets naturlige legemiljø. Redskabet er udviklet til ergoterapeuter, men andre faggrupper, der har teoretisk og praktisk viden om leg, om legeformer og udvikling af børns legefærdigheder, kan lære at anvende ToES. Vejledning og skema til ToES er oversat til dansk af specialergoterapeut Birte Engmann. Den danske udgave indeholder kun de dele af den amerikanske manual, som beskriver administration af ToES og beskrivelser af scoringspunkterne.
ToP - Test of Playfulness
ToP er et observationsredskab udviklet Anita Bundy, ScD, OT/L mhp. at vurdere et barns playfulness på en systematisk måde. Der er foretaget 5.000 observationer af børn med redskabet, hvor man har påvist såvel høj reliabilitet som høj validitet.
ToP kan anvendes til børn mellem seks måneder og 18 år, der har svært ved at lege alene eller sammen med andre, herunder også børn, der er i udredning for eller har fået diagnoser inden for specifikke eller gennemgribende udviklingsforstyrrelser.
Det primære formål med at anvende ToP er at rådgive om og tilrettelægge intervention, der kan understøtte og fremme det observerede barns leg, hvor understøttelse og udvikling af barnets playfulness og legefærdigheder er målet for interventionen.
ToP vurderer et barns playfulness ud fra fire overordnede dimensioner: kilde til motivation, kilde til kontrol, frihed fra virkelighedens begrænsninger og legens ramme. I skemaet til ToP vurderes de fire dimensioner gennem i alt 21 punkter og 27 scoringsmuligheder. Det anbefales, at man samtidig anvender redskabet ToES for at vurdere omgivelsernes indflydelse på barnets leg og legemuligheder.
ToP er udviklet til børneergoterapeuter, men andre faggrupper, der har teoretisk og praktisk viden om leg, om legeformer og udvikling af børns legefærdigheder, kan lære at anvende redskaberne. Vejledning og skema til ToP er oversat til dansk af specialergoterapeut Birte Engmann. Den danske udgave indeholder kun de dele af den amerikanske manual, som beskriver administration af ToP og beskrivelser af scoringspunkterne.
Copyright
Bundy, A.C: Test of Evironmental Supportiveness og Test of Playfulness. Engmann, Birte: ToES og ToP, Dansk vejledning til administration af observationsredskaberne.
Nedenstående kapitel er en teoretisk og praktisk uddybning med en omfattende case om brugen og tolkningen af ToES og ToP. Lise Hostrup Sønnichsen, Birte Engmann, Gudrun Gjesing & Anita C. Bundy: Observationer af børn i leg. Test of Environmental Supportiveness (ToES) og Test of Playfulness (ToP).(Gads Forlag, In press)
Litteratur relateret til ToES og ToP
Bundy AC, Children at Play - can I Play too. I: Lane, S. & Bundy, A. (2012) Kids Can be Kids: a Childhood Occupations Approach. Philadelphia: F.A. Davis Co; 2012. s. 28-43.
Sønnichsen LH. Alle børn har ret til at lege. I: Sønnichsen og Jørgensen (red.) Legens Magi: Om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg. I København; 2019, s. 93-108.
Skard, G., Bundy AC. Test of Playfulness. In L. D. Parham and L.S. Fazio (Eds.), Play in Occupational Therapy for Children. 2nd., s. 71–94.
Lise Hostrup Sønnichsen, Birte Engmann, Gudrun Gjesing & Anita C. Bundy: Observationer af børn i leg. Test of Environmental Supportiveness (ToES) og Test of Playfulness (ToP). I: Kjær, A.-M., Muckert, T.M. og Stegger, H.: Pædiatri i et sundhedsfagligt perspektiv - undersøgelse, test og behandling/intervention. (arbejdstitel, august 2023. Gads Forlag. In press 2024.
Du kan også finde andre redskaber på etf.dk, som kan bruges til den målgruppe, der er relevant for dig.