Hjem > Europæisk Kerne Kompetenceramme for professionsuddannede der arbejder med ældre inden for social- og sundhedsområdet

Europæisk Kerne Kompetenceramme for professionsuddannede der arbejder med ældre inden for social- og sundhedsområdet

I Europa stiger antallet af ældre og behovet for ydelser fra social- og sundhedsprofessionelle ændres som følge deraf. I hele Europa er der behov for at uddanne studerende og videreuddanne personale inden for social- og sundhedsområdet med de rette kompetencer i forhold til at arbejde med ældre. European Core Competences Framework til brug for professionsuddannede der arbejder med ældre inden for social- og sundhedsområdet er udviklet i et samarbejde mellem 26 universiteter og andre højere læreanstalter som en del af European Later Life Active Network (ELLAN). ELLANs Lifelong Learning Programme er økonomisk støttet af EU Kommissionen i perioden september 2013 til september 2016. Projektet består af et konsortium af 26 partnere fra 25 europæiske land.
ELLAN projektet fremmer via europæisk samarbejde udveksling af innovative ideer og god praksis i forhold til at arbejde med ældre mennesker og sigter mod en bedre kvalitet i de videregående professionsuddannelser, hvor de færdiguddannede kan arbejde med ydelser til ældre mennesker i social- og sundhedssektoren. Hovedresultatet er udarbejdelsen af European Core Competences Framework til brug for professionsuddannede der arbejder med ældre inden for social- og sundhedsområdet. Projektet er direkte rettet mod undervisere og ledere på universiteter og andre højere læreanstalter i Europa. Den indirekte målgruppe er professionsbachelorstuderende, professionsuddannede og de ældre selv.
Konsortiet gennemførte analyser af de kompetencer, der er behov for hos professionelle, der arbejder med ældre mennesker ved at gennemføre et litteraturstudie, gennemføre kvalitative studier blandt de ældre i seks forskellige lande samt gennemføre kvantitative studier blandt professionelle. Disse forskningsprojekter dannede baggrunden for udvikling af European Core Competences Framework. Kompetencerne er beskrevet i forhold til CanMEDS roller. Rammen er valideret to gange efter Delphi metoden med en gruppe på 21 eksperter og en gruppe på 21 forskere fra forskellige europæiske lande.
Desuden blev der som en del af ELLAN gennemført et projekt, der havde til formål at undersøge holdningen blandt studerende i forhold til det at arbejde med ældre mennesker samt undersøge innovative tilgange til undervisningen i gerontologi, som har indflydelse på de studerendes holdning. Mere information om ELLAN og de forskellige forskningsrapporter kan findes på: http://ellan.savonia.fi/
I dette dokument defineres termer og begreber og derefter beskrives CanMEDS roller for professionsuddannede inden for social- og sundhedsområdet, der arbejder med ældre. Kompetencerne for hver rolle er defineret. De 18 kompetencer uddybes i forhold til handlingsindikatorer.

Sidst opdateret
12.09.2016