Hjem > Løn og arbejdsliv > Forebyg og håndter stress

Forebyg og håndter stress

På denne side kan du læse mere om, hvordan du selv, som kollega eller som leder kan håndtere og forebygge stress på arbejdspladsen.

Hvem kan gøre hvad?

En indsats mod stress er et fælles ansvar på arbejdspladsen, hvor alle niveauer skal bidrage. I nedenstående bokse kan du læse mere om, hvad de forskellige niveauer konkret skal gøre.

Hvad kan arbejdspladsen gøre?

Alle arbejdspladser bør have en beskrevet stresspolitik. Det skaber tryghed for alle ansatte, at den er bearbejdet, nedfældet og kendt på arbejdspladsen.

En god stresspolitik bør, ifølge BFA Velfærd og Offentlig administration, indeholder de grundliggende holdninger og værdier på arbejdspladsen. Den bør beskrive arbejdspladsens holdning og tilgang til stress. Derudover bør den, som minimum, indeholde beskrivelser af, hvordan arbejdspladsen:

  • Kortlægger og identificerer stress fx gennem APV. 
  • Forebygger arbejdsrelateret stress.
  • Håndterer stress, hvis den opstår.
  • Tager hånd om den stressramte ved tilbagevending til jobbet. 

BFA Velfærd og Offentlig administration har udarbejdet denne guide til, hvordan I kan udvikle en stresspolitik på jeres arbejdsplads. Du finder guiden på dette link

På det offentligt område skal der, som minimum, være en drøftelse i SU-/MED-systemet om arbejdspladsens indsats mod stress. På det kommunale og regionale område skal der desuden i MED-systemet aftales retningslinjer for arbejdspladsens samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til arbejdsbetinget stress. 

Du finder aftalen, der regulerer dit offentlige område nedenunder her:  

Hvad kan ledelsen gøre?

Som leder har du en vigtig rolle at spille i indsatsen mod stress. Du bør derfor huske på, at: 

  • Støtte og opbakning fra ledelsen er en vigtig faktor i forebyggelse af stress. 
  • Være løbende i dialog med dine medarbejdere, så du kender den enkeltes ressourcer, behov og forventninger.
  • Tilpasse opgaver og ressourcer i dialog med de involverede medarbejdere.
  • Kommunikere klart og tydeligt, så medarbejderne har klare mål.
  • Tale om trivsel med både den enkelte medarbejder og med gruppen.
  • Være opmærksom på din egen trivsel, da stress kan "smitte" nedad
  • Invitere AMR og TR til et samarbejde om at forebygge og håndtere stress på arbejdspladsen

BFA velfærd og innovation har lavet denne side, hvor du finder inspiration og værktøjer til at forebygge og håndtere stress på arbejdspladsen som leder: "Forstå og forebyg stress".

BFA har også lavet en række værktøjer m.m. målrettet ledere og deres egen trivsel, som du finder her: "Leder: Husk din egen trivsel". 

Hvad kan personalegruppen gøre?

Som kolleger kan I bidrage til at forebygge og håndtere stress på arbejdspladsen ved at være omsorgsfulde og støttende for hinanden. Det kan I gøre gennem at: 

  • Holde en god omgangstone – også i pressede situationer
  • Holde øje med hinanden - og reagér, hvis en kollega ikke trives eller virker stresset.
  • Planlægge arbejdet godt og orienterer hinanden, så alle oplever forudsigelighed og fremdrift i arbejdet.
  • Afklare med jeres nærmeste leder, hvis I er i tvivl om roller, ansvar og prioritering.

BFA Velfærd og Offentlige administration har lavet denne side til inspiration for godt kollegaskab: "Det kan du gøre som kollega".

Derudover har BFA også udarbejdet dette værktøj om omgangstone og kollegialitet, hvor du finder inspiration og metoder til din og kollegaernes indsats mod stress: "Vi forebygger stress sammen". 

Hvad kan du, som medarbejder, gøre?

Som medarbejder skal du først og fremmest passe på dig selv. Det kan du gøre ved at være: 

  • Opmærksom på, om du oplever balance mellem kravene i arbejdet og dine egne ressourcer og kompetencer.
  • Afstemme forventningerne til opgaverne med din leder og dine kolleger, så du er klar over, hvornår du har løst en opgave tilfredsstillende.
  • Lytte til dine kolleger, famile og venner, hvis de bekymrer sig for, om du er stresset. 
  • Opmærksom på og reagere på stresssymptomer, særligt hvis de viser sig i igennem længere tid. Stresssymptomer kan fx være fysiske som hjertebanken eller søvnproblemer eller psykiske som fx hukommelsesbesvær eller utålmodighed. 

BFA Velfærd og Offentlig Administration har lavet denne side til, hvordan du selv kan forebygge og håndtere din egen stress: "Det kan du selv gøre"

Som medlem af DSA kan du booke en telefonisk samtale med en stressvejleder. Læs mere her.

 

Tag en stress-test

At forebygge stress er arbejdspladsens opgave, men jo bedre du kender dine egne symptomer, desto hurtigere kan du også selv reagere.

Brug stresstesten til at finde ud af, hvordan det står til med dit stressniveau. Hvis testen viser, at du er for stresset, så er det vigtigt at gøre noget.

Husk at symptomerne også kan skyldes andet end stress. Det kan være en god ide at tale med din læge.

TAG STRESSTEST PÅ Fho.DK

Find inspiration i konkrete redskaber

Sidst opdateret
11.11.2023