Hjem > Samarbejde skaber trivsel

Samarbejde skaber trivsel

En kvalitativ undersøgelse af ergoterapeutens rolle i en folkeskole.

Problembaggrund

Der har hidtil været en tendens til at udskille børn med adfærdsforstyrrelser til specialundervisning eller -skoler. Folketinget har i 2012 vedtaget en lov om øget inklusion i folkeskolen. I den forbindelse har regeringen nedsat Ressourcecenter for Inklusion. Løsningen af inklusionsproblematikken ligger derfor ikke kun hos en faggruppe. Der ses en begyndende international tendens til at inddrage ergoterapeuter i folkeskolen.

Problemformulering

Hvad er ergoterapeutens rolle i folkeskolens 0.-6. klasse, og hvordan arbejder ergoterapeuten tværfagligt med lærere om at inkludere børn med adfærdsforstyrrelser?

Resumé

Formålet med dette projekt er at afdække et nyt ergoterapeutisk arbejdsområde, der er opstået i folkeskolen, og genere viden om dette. Vores undersøgelse er baseret på kvalitative forskningsinterviews, der er analyseret og fortolket ud fra Wilcocks teori om occupation, teori om tværfagligt samarbejde og teori om inklusion og eksklusion. Resultaterne af analysen viser, at ergoterapeutens rolle på Øster Hornum Skole består af seks elementer: let tilgængelig, tidlig indsats, kommunikation med forældre, råd og vejledning til lærere, direkte kontakt til børnene og jobudvikling.

Projektet viser, lærernes forventninger til ergoterapeutens formidling af egne kompetencer strider imod ergoterapeutens holdning til dette.

Vi konkluderer, ergoterapeuten udfylder en central rolle i kontakten til hjemmet, og hun udfylder hermed et område, som lærerne ikke har kompetencer og tid til. Resultaterne kan inspirere ergoterapeuter, lærere og skoleledere og føre til nye projekter, der kan udvikle folkeskolen og ergoterapeuters arbejdsfelt.

Sidst opdateret
14.02.2014