Hjem > Vaccinen der sætter sine spor

Vaccinen der sætter sine spor

En kvalitativ undersøgelse af piger med symptomer opstået efter HPV-vaccinen og hvilken betydning det har for deres hverdag

Problembaggrund: I Danmark er der indberettet 1.586 sager om formodede bivirkninger fra HPV-vaccinen. På nuværende tidspunkt er der ikke fundet sammenhæng mellem vaccinen og formodede bivirkninger. En retrospektiv undersøgelse viser, at piger med formodede bivirkninger er påvirket i deres dagligdag samt ved deltagelse i aktiviteter. Ergoterapeu-ter har en grundlæggende antagelse om, at et meningsfuldt liv indeholder aktivitet og deltagelse.

Formål: Formålet med dette projekt er at undersøge hverdagslivet hos piger med symptomer opstået efter HPV-vaccinen. Dette gør vi, ved at belyse hvordan deres aktivitetsidentitet er påvirket, samt hvordan deres sociale relationer og roller er blevet ændret. På bag-grund af dette vil vi endvidere undersøge, om pigerne vil have gavn af ergoterapi.

Problemstilling: Hvordan oplever piger med symptomer opstået efter HPV-vaccinen æn-dringer af aktivitetsidentitet og aktivitetsdeltagelse i hverdagslivet?

Design, materiale og metode: Et teoristyret kvalitativt projekt med en hermeneutisk til-gang. Empirien blev indsamlet gennem 4 semistrukturerede livsverdensinterviews, hvoraf et var et pilotinterview. Databearbejdningen blev foretaget med udgangspunkt i Kvale og Brinkmanns fortolkning af Amedeo Giorgis analysemetode.

Resultater: Pigerne oplever flere problematikker i deres hverdagsliv. Disse problematikker opleves som begrænsninger i hverdagen. Pigerne har ikke længere energi og overskud til at deltage i sociale sammenhænge på samme niveau som tidligere. De har alle et ønske om at blive uafhængige af pårørende, vende tilbage til deres gamle aktivitetsidentitet samt at komme videre i deres sygdomsforløb og ikke blive mødt med stigmatisering.

Konklusion: Pigerne oplever ændringer af aktivitetsidentitet gennem deres rolleændringer og tab af roller samt gennem en øget afhængighed af deres pårørende. Dette medfører, at pigernes aktivitetsdeltagelse ændres, da pigerne bliver nødt til at fravælge sociale og meningsfulde aktiviteter, for at kunne fungere i hverdagen.
 

Sidst opdateret
19.02.2016