VIDENSKREDSLØB SKAL STYRKE SUNDHEDSPROFESSIONELLES KOMPETENCER
Forfatterne har copyright på artiklen og den blev publiceret i Sygeplejersken 2015;(10):74-9.
Resumé
Kristensen HK, Bruun P, Stryhn HM, Pedersen SW, Hounsgaard L. Videnskredsløb skal styrke
sundhedsprofessionelles kompentencer. Sygeplejersken 2015;(10):74-9.
Hovedbudskab
Professionshøjskolernes nye ansvar for at generere praksisnær forskning sigter mod at styrke de kommende
sundhedsprofessionelles kompetencer til at identificere, udforske og løse de problemstillinger, som karakteriser
sundhedsvæsenet i et fremtidigt velfærdssamfund. Her skal arbejdes målrettet på at generere ny viden, der kombinerer
videnskabelig stringens og evidensbasering med et anvendelsesorienteret og innovativt sigte.
Metode
En diskussion af perspektiver på og tilgange til praksisnære og anvendelsesorienterede aktiviteter, der kan medvirke til
at kvalificere studerende i de sundhedsfaglige professionsuddannelser og praksis.
Resultater
På alle sundhedsfaglige områder er der i stigende grad behov for refleksive praktikere, som kan afveje forskellige
interesser og videnstyper i en kompleks og foranderlig tværprofessionel praksis. Dette nødvendiggør stærke
videnskredsløb gennem partnerskaber mellem uddannelse, forskning og praksis.
Betydning for sundhedsfagene
Udvikling og konsolidering af robuste videnskredsløb klæder fremtidens sundhedsprofessionelle på til at møde en.