Aktivitetstræning
Det kan være alle former for aktiviteter som f.eks. personlig hygiejne, brug af netbank, fritids/hobbyprægede aktiviteter eller arbejdsrelaterede aktiviteter.
Formål
- At personen bliver mere selvhjulpen i forhold til at udføre daglige aktiviteter
- At personen bliver mere sikker og effektiv i forhold til udførelse af aktiviteter
- Aktivitetstræningen kan være at lære en ny strategi, at tilpasse omgivelserne eller at anvende et hjælpemiddel for at være i stand til at udføre aktiviteten
Fremgangsmåde
- Indhente oplysninger om personen og indledende kontakt med personen
- Aktivitetsundersøgelse og målsætning for forløbet
- Med udgangspunkt i den indledende kontakt og undersøgelse udvælges en aktivitet, som personen finder meningsfuld. Det vil typisk være kendte aktiviteter, f.eks. personlig hygiejne, påklædning, indkøb, madlavning, rengøring eller hobbyaktiviteter
- Praktisk forberedelse og set-up
- Aktiviteten udføres med den nødvendige støtte fra ergoterapeuten
- Dokumentation
Målgruppe
Børn, unge, voksne og ældre der har behov for eller er villige til at deltage i daglige aktiviteter. Personernes diagnose har ingen betydning.
Hyppighed
Individuelt.
Ressourcer
Fysiske rammer der gør det muligt at udføre daglige aktiviteter.
Referencer
- Hubbard, IJ, Carey, LM et al. Taskspecific training: evidence for and translation to clinical practice. Occup Ther Int. 2009; 16(3-4): 175-89
- Macedo, A.M., Kirkham, B.V. et al. Functional and work outcomes improve in patients with rheumatoid arthritis who receive targeted comprehensive occupational therapy. Arthritis Rheum. 2009 Nov 15; 61(11): 1522-30
- McEwen, S.E., Polatajko, H.J. et al. Cognitive strategy use to enhence motor skill acquisition post-stroke: a critical re-view. Brain Inj. 2009 Apr; 23(4): 263-77