Hjem > Aktivitetstræning

Aktivitetstræning

Aktivitetstræning tager udgangspunkt i aktiviteter, som den enkelte person finder meningsfulde.

Det kan være alle former for aktiviteter som f.eks. personlig hygiejne, brug af netbank, fritids/hobbyprægede aktiviteter eller arbejdsrelaterede aktiviteter.

Formål

  • At personen bliver mere selvhjulpen i forhold til at udføre daglige aktiviteter
  • At personen bliver mere sikker og effektiv i forhold til udførelse af aktiviteter
  • Aktivitetstræningen kan være at lære en ny strategi, at tilpasse omgivelserne eller at anvende et hjælpemiddel for at være i stand til at udføre aktiviteten

Fremgangsmåde

  • Indhente oplysninger om personen og indledende kontakt med personen
  • Aktivitetsundersøgelse og målsætning for forløbet
  • Med udgangspunkt i den indledende kontakt og undersøgelse udvælges en aktivitet, som personen finder meningsfuld. Det vil typisk være kendte aktiviteter, f.eks. personlig hygiejne, påklædning, indkøb, madlavning, rengøring eller hobbyaktiviteter
  • Praktisk forberedelse og set-up
  • Aktiviteten udføres med den nødvendige støtte fra ergoterapeuten
  • Dokumentation

Målgruppe

Børn, unge, voksne og ældre der har behov for eller er villige til at deltage i daglige aktiviteter. Personernes diagnose har ingen betydning.

Hyppighed

Individuelt.

Ressourcer

Fysiske rammer der gør det muligt at udføre daglige aktiviteter.

Referencer

  • Hubbard, IJ, Carey, LM et al. Taskspecific training: evidence for and translation to clinical practice. Occup Ther Int. 2009; 16(3-4): 175-89
  • Macedo, A.M., Kirkham, B.V. et al. Functional and work outcomes improve in patients with rheumatoid arthritis who receive targeted comprehensive occupational therapy. Arthritis Rheum. 2009 Nov 15; 61(11): 1522-30
  • McEwen, S.E., Polatajko, H.J. et al. Cognitive strategy use to enhence motor skill acquisition post-stroke: a critical re-view. Brain Inj. 2009 Apr; 23(4): 263-77
Sidst opdateret
20.02.2014

Mest læste ydelses-beskrivelser