Aktivitetsundersøgelse COPM
Redskabet er med til at sikre en klientcentreret tilgang.
Formål
- Personens egen vurdering af sin aktivitetsudførsel
- Dokumentere personens prioritering af aktiviteter
- Dokumentere ændringer i personens egen opfattelse af aktivitetsudførsel
Fremgangsmåde
COPM udføres som et interview. Undersøgelsen indeholder følgende:
- Identificering af aktivitetsproblemer. Ergoterapeuten afdækker i det indledende interview de aktiviteter, som det er vigtigt for personen at være i stand til at udføre i hverdagen
- Aktivitetsproblemerne prioriteres. Personen opfordres til at prioritere aktiviteterne efter, hvilke aktiviteter personen oplever som problematiske
- Scoring – det standardiserede skema anvendes
- Revurdering. Efter en aftalt tid foretages en revurdering, hvor der er fokus på, om aktivitetsproblemerne fortsat er til stede, eller der er opstået nye
Målgruppe
COPM kan anvendes til børn over 3 år, unge, voksne og ældre. Personernes diagnoser eller grunde til funktionsbegrænsning har ingen betydning.
Hyppighed
Ved opstart af træningsforløbet, eventuelt under forløbet og ved afslutningen af forløbet.
Ressourcer
15-30 minutter afhængigt af patientens tilstand og ergoterapeutens erfaring med redskabet.
Referencer
- Carswell A., Pollock N. et al: The Canadian Occupational Performance Measure: a research and clinical literature review. Can J Occup Ther. 2004 Oct; 71(4): 210-22
- Cusick A, Lannin NA, Lowe K: Adapting the Canadian Occupational Performance Measure for use in a paediatric clinical trial. Disabil Rehabil. 2007 May 30; 29(10): 761-6
- Jenkinson N, Ownsworth T, Shum D: Utility of the Canadian Occupational Performance Measure in community-based brain injury rehabilitation. Brain Inj. 2007 Nov; 21(12): 1283-94
- Oestergaard, L.G.; Christensen, F.B. et al: The Canadian Occupational Performance Measure´s semistructured interview: its applicabilitiy to lumbar spinal fusion patients. A prospective randomized clinical study. Eur Spine J. 2012 Jan; 21(1): 115-21