Hjem > ESI-introduktion

ESI-introduktion

ESI afdækker kvaliteten af personers sociale interaktion. Undersøgelsen foregår i personens vante omgivelser, både hvad angår omgivelser og sociale partnere. Under observationen er der fokus på 27 sociale interaktionsfærdigheder. Ergoterapeuter skal være kalibrerede for at udføre ESI.

Formål

  • At vurdere kvaliteten af personers sociale interaktion
  • At vurdere et eventuelt behov for ergoterapeutisk intervention, ligesom undersøgelsen kan være med til at målrette interventionen
  • At måle ændringer over tid i forhold til personens sociale interaktion

Fremgangsmåde

  • ESI interview med personen, hvis det er børn kan forældre/lærer/pædagog inddrages
  • Observation af barnets sociale interaktion i minimum to sociale aktiviteter i barnets naturlige sociale sammenhænge med sædvanlige sociale partnere. Elektronisk scoring i ESI software
  • Analyse
  • Skriftlig dokumentation (journalnotat, rapport)
  • Formidling
  • Vurdering af hvorvidt der er behov for yderligere ergoterapeutiske tiltag

Målgruppe

2 år og opefter.

Hyppighed

Ved opstart af træningsforløbet, eventuelt under forløbet og ved afslutningen af forløbet.

Ressourcer

  • Personers nære sociale miljø
  • Uddannet ergoterapeut med ESI kalibrering

Referencer

  • www.amps-danmark.dk
  • www.innovativeotsolutions.com/content/esi/
  • Søndergaard, M., & Fisher, A. G.. Sensitivity of the Evaluation of Social Interaction measures among people with and without neurological or psychiatric disorders. American Journal of Occupational Therapy 2012; 66, 356─362.
  • Fisher, A. G. & Griswold, L. A. (2010). Evaluation of Social Interaction (2nd ed.). Ft. Collins, CO: Three Star Press.
  • Englund, B., Bernspång, B., & Fisher, A.. Development of an instrument for assessment of social interaction skills in occupational therapy. Scandinavian Journal of Occupational Therapy 1995; 2, 17–23
Sidst opdateret
16.04.2015

Mest læste ydelses-beskrivelser