Pediatric Evaluation of Disability Inventory (Pedi)
Formål
- At påvise eventuel funktionsevnenedsættelse hos børn
- At skabe indsigt i barnets formåen og eventuelle behov for hjælp eller hjælpemidler
- At måle effekt af en rehabiliteringsindsats
Fremgangsmåde
- Spørgeskema til ”PEDI” besvares af de nære voksne i samarbejde med ergoterapeuten eller evt. struktureret interview
- Evt. observation i barnets naturlige miljø
- Opgørelse
- Analyse
- Skriftlig dokumentation (journalnotat, rapport)
- Formidling
- Vurdering af hvorvidt der er behov for yderligere ergoterapeutiske tiltag
Målgruppe
Børn i alderen 6 måneder til 7½, der har vanskeligheder med at udføre eller deltage i meningsfulde hverdagsaktiviteter indenfor områderne personlig pleje, bevægelse og social funktion.
Hyppighed
Ved opstart af træningsforløbet, eventuelt under forløbet og ved afslutningen af forløbet.
Ressourcer
Kontor- og mødefaciliteter.
Evt. mulighed for observation i barnets naturlige miljø.
Referencer
- Stahlhut, M., Gard, G., Aadahl, M., Christensen, J. Discrimitive validity of the Danish version of the Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) Phys Occup Ther Pediatr. 2011 Feb; 31(1): 78-89.
- Haley S, Coster, W, Ludlow L, Haltiwanger J, Andrellos J. Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI). Trustees of Boston Univeristy,1998.
- Berg M, Jahnsen R, Frøslie K, Hussain A. Reliability of the pediatric evaluation of disability inventory (PEDI). Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 2004; 24: 61-77
- Feldman AB, Haley SM, Coryell J. Concurrent and construct validity of the pediatric evaluation of disability inventory. Physical Therapy, 1990; 70: 602-610.
- www.harcourt-uk.com