Hjem > School-AMPS

School-AMPS

School Assessment of Motor and Process Skills (School AMPS) er en modificeret version af AMPS.

School-AMPS er en test af observerbare færdigheder i aktivitetsudførelsen, som foregår i elevens klasseværelse, under hendes/hans normale rutiner, mens eleven udfører skoleopgaver, givet af læreren.

Formål

  • At observere og afdække barnets evne til at udføre velkendte skole-aktiviteter
  • School-AMPS profilen kan bruges til at målrette den ergoterapeutiske intervention

Fremgangsmåde

  • I samarbejde med barnet og de nære voksne afklares de oplevede aktivitetsproblematikker evt. via COPM-interview
  • Læreren udvælger 2 aktiviteter han ønsker eleven bliver testet i
  • Observation af barnets udførelse af mindst to førskole/skoleaktiviteter i barnets hverdag og naturlige miljø - med fokus på 16 motoriske og 20 procesmæssige færdigheder
  • Elektronisk scoring i School AMPS-software
  • Analyse
  • Skriftlig dokumentation
  • Formidling til elev, lærer og forældre
  • Vurdering af hvorvidt der er behov for yderligere ergoterapeutiske tiltag

Målgruppe

Børn i alderen 3-12 år, der har vanskeligheder med at udføre eller deltage i førskole/skoleaktiviteter.

Hyppighed

Ved opstart af træningsforløbet, eventuelt under forløbet og ved afslutningen af forløbet.

Ressourcer

  • Barnets og de nære voksnes naturlige miljø
  • Uddannet ergoterapeut med School AMPS kalibrering

Referencer

  • ERGO_02_07_s.16-19.pdf
  • www.innovativeotsolutions.com/content/school-amps
  • Munkholm, M., Löfgren, B., & Fisher, A G.. Reliability of the School AMPS measures. Scandinavian Journal of Occupational Therapy 2012; 19, 2-8.
  • Munkholm, M., Berg, B., Löfgren, B., & Fisher, A. G.. Cross-regional validation of the School Version of the Assessment of Motor and Process Skills. American Journal of Occupational Therapy 2010; 64, 768–775
  • Fisher, Anne G. et al.: School Version of the Assessment of Motor and Process Skills, Second Edition, 2007
Sidst opdateret
14.03.2014

Mest læste ydelses-beskrivelser