School-AMPS
School-AMPS er en test af observerbare færdigheder i aktivitetsudførelsen, som foregår i elevens klasseværelse, under hendes/hans normale rutiner, mens eleven udfører skoleopgaver, givet af læreren.
Formål
- At observere og afdække barnets evne til at udføre velkendte skole-aktiviteter
- School-AMPS profilen kan bruges til at målrette den ergoterapeutiske intervention
Fremgangsmåde
- I samarbejde med barnet og de nære voksne afklares de oplevede aktivitetsproblematikker evt. via COPM-interview
- Læreren udvælger 2 aktiviteter han ønsker eleven bliver testet i
- Observation af barnets udførelse af mindst to førskole/skoleaktiviteter i barnets hverdag og naturlige miljø - med fokus på 16 motoriske og 20 procesmæssige færdigheder
- Elektronisk scoring i School AMPS-software
- Analyse
- Skriftlig dokumentation
- Formidling til elev, lærer og forældre
- Vurdering af hvorvidt der er behov for yderligere ergoterapeutiske tiltag
Målgruppe
Børn i alderen 3-12 år, der har vanskeligheder med at udføre eller deltage i førskole/skoleaktiviteter.
Hyppighed
Ved opstart af træningsforløbet, eventuelt under forløbet og ved afslutningen af forløbet.
Ressourcer
- Barnets og de nære voksnes naturlige miljø
- Uddannet ergoterapeut med School AMPS kalibrering
Referencer
- ERGO_02_07_s.16-19.pdf
- www.innovativeotsolutions.com/content/school-amps
- Munkholm, M., Löfgren, B., & Fisher, A G.. Reliability of the School AMPS measures. Scandinavian Journal of Occupational Therapy 2012; 19, 2-8.
- Munkholm, M., Berg, B., Löfgren, B., & Fisher, A. G.. Cross-regional validation of the School Version of the Assessment of Motor and Process Skills. American Journal of Occupational Therapy 2010; 64, 768–775
- Fisher, Anne G. et al.: School Version of the Assessment of Motor and Process Skills, Second Edition, 2007