Screening og undersøgelse af for tidligt fødte børn
Derfor bliver denne gruppe børn undersøgt i hospitalsregi under deres opvækst for at kunne igangsætte en tidlig intervention, hvis det er nødvendigt. Den ergoterapeutiske undersøgelse af for tidligt fødte børn fokuserer på - i tæt samarbejde med forældrene - at afdække eventuelle vanskeligheder, for at kunne støtte op om barnets fremtidige udvikling.
Formål
- Indhente oplysninger om barnets udvikling og helbredstilstand
- Aktivitetsundersøgelse
- Undersøgelse med fokus på finmotorik, perception, sprog og forståelse for tal
- Observation af barnets adfærd
- Interview med barn og forældre og evt. pædagoger
- Konklusionen på undersøgelsen dokumenteres
- Forældre og evt. pædagog informeres om undersøgelses-resultaterne
- Forældre og pædagog informeres om en hensigtsmæssig fremtidig indsats, og der laves eventuelt en handleplan
Fremgangsmåde
- Undersøgelse i forhold til evnen til at spise og drikke
- Fokus på normal udgangsstilling med lige vægtbæring og symmetri, som baggrund for optimal deltagelse
- Grundstimulering med fokus på synkefunktionen
- Stimulering med is eller smag
- Mobilisering af tunge, læber, kæber
- Stimulering af den bløde gane
- Terapeutisk spisning, hvor ergoterapeuten støtter og faciliterer til hensigtsmæssige mønstre
- Mundhygiejne
- Vurdering af behov for specialkost
- Dokumentation af behandlingen, der følges op af samarbejdspartnere
Målgruppe
Børn, der er født før 32. graviditetsuge.
Hyppighed
Børnene bliver typisk undersøgt i 3 års alderen og ofte igen ved 5 års alderen.
Ressourcer
Der afsættes tid til at indsamle oplysninger, undersøgelse, dokumentere og overlevere resultaterne til forældrene og pædagoger samt udarbejdelse af handleplan – i alt ca. 5 timer.
Referencer
- Jepsen J. For tidligt fødte børn. Usynlige senfølger (1. udgave ed.) Kbh.: Hans Reitzel. 2004
- Rodriques MC, Mello RR & Fonseca SC. Learning difficulties in school-children born with very low birth weight. J Pediatr (Rio J), 82, 6-14. 2006
- Roed B. Meget for tidligt fødte børns trivsel og udviklingsmuligheder i hverdagslivet. En ergoterapeutisk og fysioterapeutisk praksis som støttende forbindelse. Aarhus Universitet, Det Humanistiske Fakultet. 2006
- Roze JC, Breart G. Care of very premature infants: looking to the future. Eur. J Obstet. Gynecol. Reprod. Biol., 117 Suppl 1, S29-S32. 2004