Test of Environmental Supportiveness (ToeS)
Ofte testes børnene samtidigt med Test of Playfulness (TOP), hvor der er fokus på, hvordan barnet indgår i legen.
Formål
- At afdække hvordan barnet indgår i legen, og omgivelsernes indflydelse på legen
- At få et grundlag for sammen med barnet, forældre og pædagoger at tilrettelægge og tilpasse barnets leg og legemiljø, så barnets muligheder for deltagelse og engagement i leg fremmes
Fremgangsmåde
- Interview med barn, forældre og evt. pædagoger
- ToeS gennemføres og barnet observeres i det naturlige miljø
- Opgørelse af data
- Analyse
- Skriftlig dokumentation (journalnotat, rapport)
- Formidling til barn, forældre og samarbejdspartnere
Undersøgelsen danner evt. grundlag for et videre ergoterapeutisk behandlingsforløb.
Målgruppe
Børn i alderen 6 mdr. – 18 år, der viser vanskeligheder i forhold til at lege.
Hyppighed
Testene udføres typisk i forbindelse med et behandlingsforløb og kan laves både før forløbet påbegyndes og ved afslutningen.
Ressourcer
Observation: 2 x ½ time
Opgørelse og analyse: 1-1½ time
Dokumentation: ½ time
Tilbagemelding: 1-1½ time
Referencer
- Rigby, Patricia; Gaik, Sandy: Stability of Playfulness Across Environmental Settings. A Pilot Study. 2007, Vol. 27, No. 1, Pages 27-43
- Anita C. Bundy; Katrina Waugh; Jennie Brentnall. Developing Assessments That Account for the Role of the Environment: An Example Using the Test of Playfulness and Test of Environmental Supportiveness. OTJR: Occupation, Participation and Health, 2009; 29; 3: 135-143