Test of playfulness (Top)
Ofte testes børnene samtidigt med Test of Environmental Supportiveness (ToeS), hvor der er fokus på hvordan omgivelserne påvirker barnets leg
Formål
- At afdække hvordan barnet indgår i leg, der vil være fokus på barnets færdigheder.
- At få et grundlag for sammen med barnet, forældre og pædagoger at tilrettelægge og tilpasse barnets leg, så barnets muligheder for deltagelse og engagement i leg fremmes
Fremgangsmåde
- Interview med barn, forældre og evt. pædagoger
- Barnet observeres i det naturlige miljø
- Opgørelse af data
- Analyse
- Skriftlig dokumentation (journalnotat, rapport)
- Formidling til barn, forældre og samarbejdspartnere
Undersøgelsen danner evt. grundlag for et videre ergoterapeutisk behandlingsforløb.
Målgruppe
Børn i alderen 6 mdr. – 18 år, der viser vanskeligheder i forbindelse med leg.
Hyppighed
Testen udføres typisk i forbindelse med et behandlingsforløb og kan laves både før forløbet påbegyndes og ved afslutningen.
Ressourcer
Observation: 2 x ½ time
Opgørelse og analyse: 1-1½ time
Dokumentation: ½ time
Tilbagemelding: 1-1½ time
Referencer
- Rigby, Patricia; Gaik, Sandy: Stability of Playfulness Across Environmental Settings. A Pilot Study. 2007; 27; 1; 27-43
- Saunders, I. et al. The Relationship Between Playfulness and Coping in Preschool Children: A Pilot Study. American Journal of Occupational Therapy, 1999; 53, 2; 221-226
- Muys, V., Rodger, S. and Bundy, A. C. Assessment of playfulness in children with autistic disorder: A comparison of the children's playfulness scale and the test of playfulness. OTJR: Occupation, Participation and Health 2006, 26, 4: 159-170.
- Cameron, D., Leslie, M. et al. The Clinical Utility of the Test of Playfulness. Canadian Journal of Occupational Therapy April 2001 68: 104-111