Undersøgelse af børn ved skolestart
Formål
- At afdække barnets funktionsevne
- At blive i stand til at målrette den fremtidige indsats i forhold til barnet, således at fremtidige tiltag kan målrettes barnets behov
Fremgangsmåde
- Indledende samtale med forældre – telefonisk eller personligt
- Indhente relevante oplysninger fra forældre og samarbejdspartnere som pædagoger, lærere, fysioterapeuter, læger eller logopæder
- Interview af forældre, børnehaveklasseleder, skolepædagog og lærer
- Observation af elevens udførelse af skoleopgaver i klasselokalet
- Undersøgelse, f.eks. School-AMPS
- Analyse af observation, vurdering af elevens motoriske og procesmæssige færdigheder og udarbejdelse af notat
- Dialogmøde med forældre, børnehaveklasseleder, skolepædagog og lærer om undersøgelsesresultater samt vejledning til tiltag i undervisningen, som fremmer elevens udførelse af skoleopgaver
- Dokumentation af undersøgelsesresultatet
Målgruppe
- 0. klasses-elever med generelle indlæringsvanskeligheder på specialskole
- 0. klasses-elever med generelle indlæringsvanskeligheder i kommunens specialklasser og gruppeordninger
- 0. klasses-elever med generelle indlæringsvanskeligheder i folkeskolens normalundervisning, hvor lærerne har en særlig bekymring om elevens læring og udvikling
Hyppighed
Et forløb på 4 uger
Ressourcer
- Interview (30 min.)
- Observation af 2 skoleopgaver svarende til 1 undervisningslektion (45 min.)
- Analyse samt notatskrivning (2 timer)
- Dialogmøde (30 min.)
Referencer
- Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. BEK nr 380 af 28/04/2012
- Gjesing, Gudrun, Gertrud Quist Lauritzen: At muliggøre aktivitet og deltagelse hos børn med nedsat funktionsevne. I Borg, Tove (red): Basisbog i ergoterapi – aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Munksgaard Danmark. 2. udgave. 2008.
- www.ampsintl.com/SchoolAMPS/
- Andersen, I.; Quist Lauritsen, G.; Stokholm G.: Ergoterapi og børn. Gyldendal. 2. Udgave 2010