Ændringer i sundhedsuddannelser på vej
I dag har ministeriet offentliggjort resultatet af det såkaldte” Uddannelsesfremsyn”, en rapport om fremtidens kompetencebehov hos sundhedspersonale. Sundhedskartellet har gennemført en tilsvarende undersøgelse for at være godt rustet i den kommende proces.
- For os i SHK og i Ergoterapeutforeningen er det afgørende, at en eventuel ændring af uddannelserne sker, så de færdige professionsbachelorer ikke alene er uddannet til løse de mest aktuelle udfordringer i praksis i sundhedsvæsenet, men at de bevarer den faglighed, der sikrer at borgerne får behandling af høj kvalitet og kan tilpasse velfærdstilbuddene til borgernes behov og løbende forandringer i demografi og sundhedsproblemer, siger Etf’s formand Gunner Gamborg.
Der peges i Sundhedskartellets rapport om ”Kompleks fremtid og refleksive sundhedsprofessionelle – Om videreudvikling og forbedring af sundhedsuddannelserne” på, at professionerne skal hvile på en kundskabsbaseret praksis. Det indebærer, at kliniske beslutninger i den givne situation skal hvile på (mindst) tre vidensformer: Den evidens/forskningsbaserede, den professionelt erfaringsbaserede og borgerens/patientens viden, ønsker og behov.
”Uddannelsesfremsynet” viser, at fremtidens sundhedspersonale blandt andet skal kunne samarbejde tværfagligt, forstå hver patients sygdom i en helhed og kunne tilpasse kommunikation og sundhedstilbud til hver enkelt patient.
Man har ekstraheret 16 såkaldte "generiske kompetencer", som man vurderer, at alle sundhedsprofessionsbachelorer skal besidde i 2025. Heraf er de tre vigtigste:
- At kunne kommunikere situationsbestemt
- At kunne agere professionelt på tværs af organisatoriske, strukturelle og faglige opdelinger i sundhedsvæsenet
- At kunne opnå en helhedsforståelse af den enkelte patients sugdomssammenhæng og sundhedsudfordringer
Styrelsen for de videregående uddannelser har tidligere oplyst, at man forventer, at ændringerne i uddannelserne skal træde i kraft fra studiestart i 2016.
- Derfor er det så vigtigt, at vi i Sundhedskartellet har gjort vores hjemmearbejde grundigt, og at vi er parat til at indgå i processen for at få mest mulig indflydelse. For os er det helt centralt, at de faglige kernekomptencer fastholdes, at samspillet mellem uddannelse og praksis har gode vilkår, og at man lærer af de erfaringer, der er gjort med ændringer i sundhedsuddannelserne i f.eks. Sverige, Norge, England og Skotland. Vi er klar til at være med! slutter Gunner Gamborg.
Find bilag til Sundhedskartellets rapport
Find publikationen på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside