Hjem > Aktuelt > Nyheder > Arbejdsgivere skal forebygge arbejdsrelateret vold i fritiden

Arbejdsgivere skal forebygge arbejdsrelateret vold i fritiden

8. januar 2016
Den 1. januar 2016 trådte nye regler i kraft om arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden. Reglerne skal være med til at sikre, at ansatte ikke bliver udsat for vold, trusler og anden krænkende adfærd i deres fritid på grund af deres arbejde.

De nye regler betyder, at arbejdsgiveren ikke kun skal forebygge arbejdsrelateret vold indenfor arbejdstiden. Arbejdsgiveren skal fremover også sikre, at arbejdet bliver planlagt, tilrettelagt og udført, så risikoen, for at ansatte bliver udsat for arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden, forebygges.

Det vil være nødvendigt at revidere arbejdspladsens retningslinjer for forebyggelse og håndtering af vold og chikane som følge af de nye regler.

Arbejdstilsynets hjemmeside kan du læse om:

  • Hvilke arbejdspladser, der bliver berørt af de nye regler
  • Hvilke krav de nye regler stiller til arbejdsgiverne
  • Hvordan arbejdsgiveren skal vejlede de ansatte
  • Arbejdsgiverens pligt til at tilbyde den ansatte hjælp til at politianmelde arbejdsrelaterede voldsepisoder uden for arbejdstiden

Arbejdstilsynets vejledning om forebyggelse af arbejdsrelateret vold er blevet opdateret, så den svarer til ændringerne. Du finder den her