#fmdk: Brug borgerens egen viden
Meget tyder på, at udviklingen har påvirket tilliden blandt borgere med handicap. Der mangler tillid til, at myndighederne har den nødvendige faglige viden, og der mærkes en frustration over, at borgerens egen viden om sin situation og sit behov for hjælp ikke bliver tilstrækkeligt inddraget i dialogen med systemet. Målet for alle indsatser må være, at borgerne får de bedste muligheder for at mestre sin egen situation. Men hvordan udnytter man den værdi, der ligger i, at borgeren kan have ekspertviden om sit handicap og sit behov for hjælp?
Ifølge Åse Munk Mortensen skal der være plads til individuelle løsninger på den problemstilling.
- Vi mister effektivitet i den nuværende offentlige sektors hang til formulering af standartløsninger. Der skal være flere ergoterapeuter og andre fagfolk, der får mulighed for at være i dialog med det enkelte menneske med handicap. Vi må snart have erfaret, at one size løsninger ikke dækker menneskers behov, hverken når vi taler strømpebukser eller sociale tilbud.
I arbejdet med at skabe tillid mellem borger og myndighed har sagsbehandleren en vigtigt opgave med at bygge bro mellem det, der er svært for den enkelte og hverdagslivet.
- Det har ergoterapeuter bl.a. gode forudsætninger for. Faggruppen har solidt kendskab til, hvordan vi som mennesker fungerer fysisk, psykisk, kognitivt og socialt. Hvordan påvirker sygdomme vores funktioner og hvilke færdigheder, aktiviteter og relationer er vigtige for det enkelte menneske. Hvad er borgerens håb og drømme? Hvordan kan vi sammen komme tættere på at disse bliver virkelighed? Så flere ergoterapeuter i social, sundheds- og beskæftigelsesområdet er også en brik i løsningen, understregede Åse Munk Mortensen i debatten.