Ny vejledning om uklare og modstridende krav fra AT
Vejledningen er nummer 4 ud af 5, der skal udfolde reglerne fra bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø fra 2020.
I lighed med de forrige vejledninger, beskriver den først og fremmest de vigtigste pligter, som arbejdsgiver har for at arbejde forebyggende med temaet på arbejdspladsen i arbejdet. Derudover kommer den også med en række anbefalinger til, hvor arbejdsmiljøorganisationen kan støtte om dette arbejde. Derfor bør man, uanset rolle i TRIO, orientere sig grundigt i den.
AT har oprettet en hjemmeside i tilknytning til vejledningen. Den indeholder bl.a. anbefalinger til ledere og medarbejdere, hvordan de fælles forebygger uklare og modstridende krav på arbejdet, samt stress.
Ligeledes anbefaler siden også en række værktøjer fra Brancheorganisationerne for Arbejdsmiljø (BFA’erne), der kan understøtte denne forebyggende indsats.
Særligt til TR
Som TR kan du være med til at sætte arbejdsmiljøet på dagsordenen på arbejdspladsen.
Den nye vejledning kan være en hjælp til arbejdspladser i forhold til at sætte fokus på et godt psykisk arbejdsmiljø, for derved at kunne forebygge stress. Som TR kan du også bidrage positivt til at være en del af løsningen og i samråd med din arbejdsmiljørepræsentant og leder sætte jeres lokale arbejdsmiljø på dagsordenen.
Det kan du gøre ved at drøfte det på jeres TRIO møder eller i jeres MED-udvalg. Vejledningen tager udgangspunkt i, hvad lederen kan gøre, og hvad lederen har pligt til i forhold til forebyggelse. Der er også gode råd til medarbejderen i forhold til, hvordan man selv kan bidrage til at uklare og modstridende krav ikke bliver et problem.