Nye regler for sundhedsaftaler fra 2014
Sundhedsaftaler er politiske aftaler, som indgås mellem et regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, hvori der fastsættes rammer og målsætninger for samarbejdet indenfor sundhedsområdet.
De områder, som sundhedsaftalen skal behandle, er alle meget relevante for ergoterapeuter, og det er derfor rigtigt vigtigt, at ergoterapeuter i kommuner og på sygehuse bidrager ind i arbejdet omkring sundhedsaftalerne. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Sundhedsstyrelsen har netop udsendt nye regler, som trådte i kraft 1. januar 2014.
Sundhedsstyrelsen gennemførte i 2010-2011 en evaluering af sundhedsaftalerne. Med baggrund blandt andet i denne evaluering blev det besluttet at revidere såvel bekendtgørelse som vejledning om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler. Sundhedsstyrelsen etablerede i den forbindelse en referencegruppe med deltagelse af repræsentanter fra en lang række af sundhedsvæsenets aktører - herunder Ergoterapeutforeningen.
Revisionen tager udgangspunkt i, at der fremadrettet skal være fem sundhedsaftaler – én i hver region – med afsæt i konkrete målsætninger, som aftales mellem regioner og kommuner. Det indgår ligeledes, at der skal fastsættes nye obligatoriske indsatsområder.
De fire nye indsatsområder er:
- Forebyggelse
- Behandling og pleje
- Genoptræning og rehabilitering
- Sundheds-IT og digitale arbejdsgange
Det tidligere indsatsområde ”Behandlingsredskaber og hjælpemidler” udgår således som selvstædigt område, og er søgt skrevet ind i de øvrige områder. Ergoterapeutforeningen har været kritisk over for dette, ligesom foreningen i arbejdet i referencegruppen og i sine høringssvar har påpeget, at man gerne så såvel bekendtgørelse som vejledning mere ambitiøs, konkret og forpligtende.
Du kan finde bekendtgørelsen om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler her
Du kan finde vejledningen om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler her
Du kan finde Ergoterapeutforeningens høringssvar her - OBS linkes til høringssvaret i drupal