Sårbare unge udvikler apps
De sidste ti uger har otte unge borgere med udviklingsforstyrrelser deltaget i et uddannelsesforløb, hvor de i sammen med medarbejdere fra it-virksomheden Eumann har udviklet forskellige apps til brug i Greve.
Samtidig har deltagerne selv udviklet særlige it-kompetencer, som de kan bruges i fremtiden, og en enkelt af deltagerne skal endda begynde i praktik hos it-virksomheden. Sidste dag i it-værkstedet var den 23. juni, og det blev fejret med et arrangement, hvor der var diplomoverrækkelse og app-produkterne blev vist frem.
Formand for Social- og Sundhedsudvalget Liselott Blixt, der åbnede arrangementet med en tale, glæder sig over, at de unge får udviklet deres kompetencer sammen med en professionel virksomhed:
- Det er en gruppe unge med helt særlige kompetencer, men de er samtidig udfordret i hverdagen, fordi de kan have svært ved at være en del af et socialt fællesskab. For dem har it-værkstedet været en særlig mulighed, fordi emnet virkelig har interesseret dem, og de har kunnet bidrage med deres specialviden, siger hun.
De unge har blandt andet udviklet spil, som skal bruges af campingpladsen i Hundige og en guide over Greve Kommune.
Kompetencerne styrer indsatsen
For at strukturere produktionen af apps mest effektivt, har alle deltagere valgt sig ind på interesseområder eller ekspertiseområder. Denne måde at arbejde på - at det er spidskompetencerne, der styrer indsatsen, uanset hvor lille en niche det måtte være, har stor betydning for oplevelsen af at bidrage til, og være en del af helheden, og ikke mindst for oplevelsen af meningsfuldhed ved egen deltagelse. Arbejdet giver den enkelte deltager et tilhørsforhold, et fællesskab og nye samarbejdskompetencer
- Som ergoterapeut bliver det en omvendt måde at tilgå indlæring af færdigheder på. Perspektivet bliver vendt på hovedet, når vi fokuserer på deltagerens kompetencer i stedet for, hvad det har behov for at udvikle. Når de laver noget meningsfuldt, og hvor de bruger deres styrkesider, høster de anerkendelse i stedet for at skulle konfronteres med de ting, der er svære for dem. Dette åbner så for sluserne, så de samtidig lærer færdigheder feks. i forhold til sociale strategier. Ren NUZO!
Sebastian Pallisgaard Balling har været en del af it-projektet i Greve.
Med sanseintegrations-kasketten på
Faggrupperne har været blandet på tværs af de traditionelle samarbejder. Som ergoterapeut har Sebastian Pallisgaard Ballings rolle hovedsageligt været at planlægge og strukturere forløbet som vejleder sammen med sine kolleger.
- Undervejs kan man jo så ikke lade være med at finde en sanseintegrations-kasket frem, og blive helt grebet af at forsøge at lave et autonomt sanserum. Det bliver så en føljeton – forhåbentlig - hvis vi får lov af kommunen til at fortsætte forløbet, da det var noget mere krævende end først antaget. Men i bund og grund går det ud på at koble udstyret i sanserummet op til en server, der så kan aktivere de rigtige redskaber, afhængigt af, hvad borgeren har behov for, afslutter Sebastian Pallisgaard Balling.