Solid faglighed er afgørende for tværfagligt samarbejde
Ergoterapeutforeningen glæder sig over interessen for uddannelsen, men er betænkelige over det manglende fokus på den solide faglighed.
Kommunernes Landforenings (KL) udspil ”Next Practice” er et bud på, hvordan fremtidens sundhedsuddannelser skal se ud.
Blandt anbefalingerne om ergoterapeut-uddannelsen er:
- At uddannelsen sikrer, at den nyuddannede ergoterapeut søger løsninger i samarbejde med sundhedsfaglige aktører, frivillige, borgeren og dennes netværk
- At uddannelsen sikrer, at den nyuddannede ergoterapeut har stærke kliniske handlekompentencer
- At uddannelsen sikrer, at den nyuddannede ergoterapeut kan identificere og analysere borgerens behov for hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger
Størstedelen af ergoterapeuter er ansatte i kommunerne, og det er helt naturligt, at KL som forening for arbejdsgivere for tusindvis af ergoterapeuter interesserer sig for indholdet af uddannelsen.
- Det er kun naturligt, at kommunerne som arbejdsgivere interesserer sig for vores uddannelse. Desværre synes vi også, at der er en klar tendens i udspillet til, at man bruger tværfaglighed lidt ”i flæng” og ukonkret. Det er en afgørende forudsætning for, at tværfagligt samarbejde virker, at man kender sin faglighed i dybden. I stedet for det massive fokus på tværfagligheden burde KL komme med et reelt bud på, hvordan vi styrker fagligheden i tilbuddene til borgerne, siger formand Gunner Gamborg.
Etf understreger, at selv om man generelt kan erklære sig enig i mange af de aspekter, som beskrives i udspillet, er det de studerendes solide faglighed, der giver dem mulighed for at følge med udviklingen i faget.
– Vi må aldrig glemme kernefagligheden. Den gør det muligt at indgå i det tværfaglige samarbejde og udvikle faget, siger Gunner Gamborg.
I takt med at samfundet og velfærdstilbud samt -løsninger udvikles, skal sundhedsuddannelserne naturligvis følge med.
- Det siger sig selv, at uddannelserne også skal lade sig integrere i og inspirere af nye mønstre, metoder og løsninger, for at tage sin del af ansvaret for, at uddanne faggruppen så dens kompetencer matcher opgaverne. Selvfølgelig skal de studerende vide, hvordan hverdagen hænger sammen på de arbejdspladser, de skal ud på. Det er blandt andet derfor, vi er glade for, at praktik er en væsentlig del af vores uddannelse, siger Gunner Gamborg.
Men mens professionhøjskolerne står for den teoretiske del af uddannelserne, står kommunerne for den praktiske uddannelse, der finder sted i praktikperioderne.
- Her er det kommunernes ansvar at sørge for, at de studerende ikke blot ser på, men selv lærer at udføre opgaverne, siger Gunner Gamborg.
Derfor er det også glædeligt, at der i udspillet er et afsnit, hvor kommunerne skriver, at de skal forberede sig på at løfte et endnu større ansvar i forhold til praktikopgaven.
Jyllandsposten har den 10. januar bragt læserbrevet ”Solid faglighed er afgørende for samarbejde”. Læserbrevet er skrevet i samarbejde med Danske Fysioterapeuter.