Hjem > Aktuelt > Nyheder > Tillæg til TR-suppleanter, der fungerer som TR

Tillæg til TR-suppleanter, der fungerer som TR

25. marts 2015
Der er indgået et nyt protokollat mellem SHK og KL om aflønning af TR, som træder i kraft 1. februar 2015.

Tillidsrepræsentanter (TR) i regioner og kommuner har ret til et tillæg for funktionen som TR.

Tillægget bør helt naturligt tilfalde suppleanten, hvis vedkommende midlertidigt fungerer som TR, under TR’s fravær, f.eks. i forbindelse med barsel.

I enkelte kommuner har arbejdsgivere været modstræbende over for at give TR-suppleanten et tillæg for TR-funktionen, når suppleanten midlertidigt fungerede som TR.

Uenigheden har medført, at spørgsmålet har været rejst over for de kommunale arbejdsgivere gennem Sundhedskartellet. Nu er der endeligt kommet en afklaring. Der er indgået et nyt protokollat mellem SHK og KL om aflønning af TR, som træder i kraft 1. februar 2015.

Aftalen betyder, at TR-suppleanter, der midlertidigt fungerer som TR, under TR’s fravær, skal have tillæg for funktionen.

Konkret skal du fungere som TR i minimum 15 kalenderdage i sammenhæng for at få tillægget. Er TR fraværende på grund af ferie, skal du fungere som TR i minimum 22 kalenderdage i sammenhæng.

Du kan finde protokollatet her

Er du, eller har været midlertidig fungerende TR, og har ikke fået et TR-tillæg?

Så vil vi gerne høre fra dig, hvis du er ansat på KL’s område og har:

  • haft en dialog med din leder om et tillæg for funktionen som midlertidigt fungerende TR, men ikke fået tillæg, og har
  • været midlertidigt fungerende TR i en periode på minimum 15 dage i sammenhæng (22 dage, hvis TR er fraværende på grund af ferie).

Kontakt Etf på  8882 6270 eller pr. mail på etf@etf.dk