Hjem > Aktuelt > Nyheder > Tina Hansen, Seniorforsker, ph.d., MSc.OT, reg. Ergoterapeut

Tina Hansen, Seniorforsker, ph.d., MSc.OT, reg. Ergoterapeut

17. marts 2022
Forskning i dysfagirehabilitering - især dysfagi hos multisyge ældre. Desuden psykometrisk forskning.

Tina Hansen

Seniorforsker, ph.d., MSc.OT, reg. Ergoterapeut

Fysio- og Ergoterapeutisk afdeling, Hvidovre Hospital

Min forskning har to hovedfokusområder; patientnær forskning inden for dysfagirehabilitering og psykometrisk forskning i mere bred forstand. 

Dysfagirehabilitering

Som forsker har jeg de seneste ca. 15 år arbejdet med dysfagirehabilitering. Især dysfagi hos multisyge ældre har min bevågenhed. I starten af min forskningskarriere var jeg optaget af, hvordan vi som ergoterapeuter kan udrede patientens problematikker ved at benytte aktivitetsbaserede undersøgelsesredskaber. Det arbejde resulterede i, at vi nu har en dansk version af ”the McGill Ingestive Skills Assessment”, som er videreudviklet og valideret i en dansk kontekst (1).

Aktuelt er jeg optaget af de bagvedliggende årsager til dysfagi hos gruppen af ældre multisyge. Vi ved i dag, at dysfagi hos denne gruppe opstår som en konsekvens af primær og sekundær sarkopeni af skeletmuskulaturen og tygge-synkefunktionens muskler. Det benævnes ”Sarkopenisk dysfagi”, hvilket er forbundet med alvorlige livstruende konsekvenser samt høje sundhedsudgifter (2). En væsentlig faktor ved udvikling af sarkopenisk dysfagi er inaktivitet af tygge-synkefunktionen (2). Det ser ud til, at vores anbefalinger om modificeret kost og væske muligvis bidrager til denne udvikling (3), og det taler for, at vi måske ikke skal være så bange for at stille krav til synkefunktionen i gruppen af ældre multisyge. Der er dog en udpræget mangel på evidensbaserede og velbeskrevne aktivitetsbaserede indsatser til at styrke synkefunktionen (3). Derfor har vi påbegyndt et forskningsprojekt til at udvikle og evaluere en aktivitetsbaseret indsats, der skal styrke og forbedre synkefunktionen (AKT-synkprogrammet).

Forskningen guides af en ramme for udvikling, pilottest, evaluering og implementering af komplekse indsatser jf. det engelske forskningsråd Medical Research Council (MRC) (4), og har indtil videre resulteret i en manualiseret indsats, der er udviklet på baggrund af adskillige litteraturgennemgange, modellering af indsatsprocesser og endemål samt etablering af indholdsvaliditet.

For at minimere inaktivitetsbetinget sarkopeni påbegyndes indsatsen under indlæggelse og fortsættes i kommunal genoptræning.

Aktuelt er vi ved at afprøve AKT-synkprogrammets gennemførlighed ift. indsatsacceptabilitet hos ældre medicinske patienter med sarkopenisk dysfagi samt ift. determinanter for implementering i sædvanlig ergoterapi under indlæggelse og efter udskrivelse.

Projektets resultater skal bruges til at optimere indsatsen, hvis der er behov for det, samt til at udvikle strategier, der kan maksimere implementering som forudsætning for en fremtidig effektevaluering.

Psykometrisk forskning

Sideløbende med min forskning indenfor dysfagi hos multisyge ældre indgår jeg såvel nationalt som internationalt i flere forskningsarbejder, hvor fokus er på skalavalidering af både observationsbaserede undersøgelsesredskaber og patientrapporteret outcome. Her bidrager jeg især med min erfaring med Item response theory og den statistiske Rasch-model.

Referencer 

  1. Hansen T, et al Revisiting the psychometric properties of a revised Danish version of the McGill ingestive skills assessment, Cogent Medicine. 2017;4:1,. DOI: 10.1080/2331205X.2017.1281558
  2. Hansen, Tina, et al. "Dysphagia Prevalence, Time Course, and Association with Probable Sarcopenia, Inactivity, Malnutrition, and Disease Status in Older Patients Admitted to an Emergency Department: A Secondary Analysis of Cohort Study Data." Geriatrics. 2021; 6.2: 46.
  3. Hansen T et al. Development of an Intervention for Improving Ingestion in Elders with Oropharyngeal Dysphagia. Phys. Occup Ther Geriatr. 2021;39:1,70-95.
  4. Skivington K, et al. Framework for the development and evaluation of complex interventions: gap analysis, workshop and consultation-informed update. Health Technol Assess. 2021;25(57).