En engageret amerikaner er landet
Af Jakob Kehlet
Alle personer, der har tilknytning til et sensorisk sårbart barns familieliv og skolegang, skal inddrages i at skabe en tryg og ”sensorisk sikker” hverdag for barnet. Det er essensen af Diana A. Henrys redskaber SPM og SPM-P (for henholdsvis skolebørn og førskolebørn).
På to workshops, der afvikles fra 1. til 4. juni i regi af EFS Børn og Unge vil hun gennemgå redskaberne nøje. SPM og SPM-P består blandt andet af en række spørgeskemaer til de forældre og fagpersoner, der omgiver et sensorisk sårbart barn i hverdagen. Ved at analysere besvarelserne kan man få et ”fugleperspektiv” på barnets sensoriske tolerancetærskler og behov i hverdagen og kortlægge, hvor barnet bliver udsat for særlige sensoriske udfordringer. Redskaberne blev oversat til dansk i 2013 og 2014 af den danske ergoterapeut Ingelis Arnsbjerg, der også har været en af initiativtagerne til at få Diana A. Henry til Danmark.
- Jeg har selv oplevet Diana A. Henry ved tre konferencer. Hun er en utrolig levende og engageret oplægsholder, og hun vil virkelig kunne give danske ergoterapeuter et indspark i forhold til at skærpe opmærksomheden omkring at gøre en team-indsats for børn med sensoriske bearbejdnings vanskeligheder for eksempel børn med autisme eller ADHD. Det er ikke nok, at en ergoterapeut alene har opmærksomhed på barnet. Forældrene, idrætslæreren, musiklæreren, billedkunstlæreren, skolepsykologen og endda taxichaufføren, der kører barnet mellem skole og hjem, skal have opmærksomheden på barnets særlige behov, siger Ingelis Arnsbjerg.
Hun har selv undervist 30 ergoterapeuter om SPM, men indtil videre er redskaberne så nye, at der er for få erfaringer til at give en ordentlig vurdering af redskabernes effektivitet på dansk grund.
- Nogle af de ergoterapeuter, jeg har talt med, er begejstrede, mens andre synes, de skal lære dem lidt bedre at kende, inden de vil konkludere noget, siger Ingelis Arnsbjerg.
Diana A. Henry er ikke i tvivl om, at hendes redskaber vil være brugbare i det danske skolesystem. Hun har studeret nogle af de grundlæggende elementer i den danske folkeskole og hun hæfter sig ved, at den danske folkeskole lægger op til et tæt samarbejde mellem skole og forældre, og at forældrene skal have regelmæssig information om hver enkelt elevs udbytte af skolegangen. Desuden noterer hun sig, at leg indgår som et væsentligt element i forskolen.
- Såvel SPM som SPM-P støtter de to visioner, og jeg er sikker på, at redskaber vil gøre det muligt for ergoterapeuter at bidrage til et godt samarbejde mellem skolens personale og forældre, siger Diana A. Henry.
Det kommende nummer af Ergoterapeuten vil indeholde et længere interview med Diana A. Henry.
Ingelis Arnsbjerg tror også, at SPM og SPM-P vil blive et værdifuldt redskab for de ergoterapeuter, der arbejder i den danske folkeskole. Hun peger blandt andet på værdien af redskaberne i forhold til de inklusionstanker, der præger den danske folkeskole i disse år, hvor der skal gøres plads til børn med autisme og ADHD i ”almindelige” skoleklasser.
- SPM og SPM-P er med til at skabe større opmærksomhed omkring børn med sensoriske bearbejdningsvanskeligheder og give de personer, der omgiver børnene et større ejerskab i forhold til at yde en indsats. Jeg har oplevet, at for eksempel forældre ikke inddrages eller er vidende om den indsats, som ergoterapeuten gør for deres barn – en indsats som forældrene selv kunne havde gavn af at kende og få indsigt i, siger Ingelis Arnsbjerg.
- Ofte er det jo en ganske lille indsats, der skal til: En kuglepude på sædet eller under fødderne kan måske betyde at barnet formår at opnå kropslig ro nok til at modtage læring eller gennemføre et måltid i ro med familien, siger Ingelis Arnsbjerg.
De to workshops med Diana A. Henry afvikles i Huset i Middelfart og alle pladser ved arrangementet er optaget.
Læs også artiklen "Amerikansk forbillede i Danmark" på Ergoterapeuten