1. jun 2015 KL 9:16

Amerikansk forbillede i Danmark

Diana A. Henry kørte i 13 år rundt i staterne i USA og udbredte kendskabet til sanseintegration og sensorisk bearbejdning. Nu er hun i Danmark for at holde workshops om Sensory Processing Measure.
Skribent: 
Jakob Kehlet
Foto: 
Heidi Lundsgaard

”Godaften” indleder hun på næsten fejlfrit dansk interviewet med Ergoterapeuten. Diana A. Henry går grundigt til værks, når hun skal løse en opgave, og derfor besluttede hun sig også for at lære - i hvert fald noget - dansk, inden hun kom til Danmark, hvor hun afholder to workshops mellem den 1. og 4. juni.

Diana A. Henry er et ikon i amerikansk ergoterapi og fik som en anerkendelse af sin status for nylig tildelt Virginia Scardina Award of Excellence af den amerikanske sammenslutning af ergoterapeuter, AOTF.

- Jeg måtte knibe en lille tåre, og jeg følte mig meget ydmyg over at få en pris, der er navngivet efter et af mine forbilleder og fundamentet for det arbejde, jeg selv har stået for. Virginia Scardina var en af mine mentorer, og hun arbejdede tæt sammen med pioneren inden for sanseintegration, Jean Ayres, siger Diana A. Henry.

Hun er især kendt for at være en af drivkræfterne bag udviklingen af Sensory Processing Measure (SPM) og SPM-P (sidstnævnte for førskolebørn).

SPM og SPM-P

SPM og SPM-P er undersøgelsesredskaber, der kan vurdere henholdsvis skolebørn og førskolebørns adfærd som reaktion på sansepåvirkning, motoriske koordination og deltagelse i aktiviteter i hjemmet, skolen og lokalsamfundet. Børnene kan opnå score for social deltagelse, for fem sensoriske systemer og for motorisk planlægning i hjemmet og i klasseværelset på skolen. I vurderingen skal lærerne i billedkunst, musik, idræt, SFO-personalet, frikvarterets gårdvagt, kantinepersonalet og sågar skolebussens chauffør udfylde skemaer, hvor de vurderer det enkelte barn.

Det var netop ”fugleperspektivet” på hver enkelt barns evner til sensorisk bearbejdning, der var drivkræften for Diana A. Henry til at udvikle SPM og SPM-P.

- Jeg benyttede mig selv i sin tid af Sensory Profile (SP), men jeg syntes, at det var svært at få resultaterne af SP til at stemme overens med mine egne observationer. Mange skoleelever med autisme har ofte problemer med den motoriske planlægning og ideskabelse, og disse elementer ville jeg gerne have med i vurderingen, så jeg kunne få et fugleperspektiv på barnets sensoriske bearbejdning i forskellige omgivelser – ikke kun klasseværelset eller hjemmet, men også i kantinen eller i de kreative lektioner, siger Diana A. Henry, der blandt andet vejleder skoler og hospitaler i at skabe særlige områder, der er ”sensorisk sikre” for de sensorisk skrøbelige børn.

Hun betegner selv modellen som en hurtig og effektiv metode til at få overblik over udfordrede børns sensoriske bearbejdning. Forældre og lærere kan under vejledning af en ergoterapeut eller en anden fagperson med kendskab til sanseintegration udfylde skemaerne på 15-20 minutter, mens eksempelvis skolebuschaufføren får et mindre skema, der kan besvares på 5-10 minutter.

Vigtig team-tilgang

- Det er vigtigt med en team-tilgang til barnet. De personer, der svarer på spørgsmålene, skal dele, hvad de ser, så man kan kortlægge, hvor barnet har problemer, og hvor det klarer sig godt. Måske vil vurderingen gøre det klart, at musik og rytmik er godt for barnet, siger Diana A. Henry, der betegner undersøgelsen som valid.

- Den giver ergoterapeuten en holdbar dokumentation for, hvilke initiativer der bør sættes i værk over for det enkelte barn, siger Diana A. Henry.

SPM og SPM-P udkom i USA i 2007 og blev i henholdsvis 2013 og 2014 oversat til dansk af ergoterapeut Ingelis Arnsbjerg, der har fulgt Diana A. Henrys arbejde – og også har været inspirationskilde for amerikaneren.

Den danske vinkel

- Ingelis Arnsbjerg og ergoterapeuter fra mange af de andre lande, jeg har besøgt gennem årene, har givet mig tips, så derfor mener jeg sagtens at værktøjet kan bruges internationalt for eksempel i Danmark, siger Diana A. Henry, der forud for interviewet med Ergoterapeuten har været inde på det danske undervisningsministeriums engelsksprogede website for at orientere sig om, hvordan den danske folkeskole er skruet sammen.

Hun hæfter sig ved, at den danske folkeskole lægger op til et tæt samarbejde mellem skole og forældre, og at forældrene skal have regelmæssig information om hver enkelt elevs udbytte af skolegangen. Desuden noterer hun sig, at leg indgår som et væsentligt element i forskolen.

- Såvel SPM som SPM-P støtter de to visioner, og jeg er sikker på at redskaber vil gøre det muligt for ergoterapeuter at bidrage til et godt samarbejde mellem skolens personale og forældre, siger Diana A. Henry.

Brugervenlighed som mål

Mens SPM og SPM-P blev udviklet sammen med en række kolleger, så har Diana A. Henry på egen hånd udviklet SPM Quick Tips (QT) og SPM-P Quick Tips, der – som titlen antyder - giver forslag til, hvilken indsats lærere, terapeuter, forældre og andre kan sætte i værk for at hjælpe de børn, der har vanskeligheder med sensoriske problematikker.

Det har altid været Diana A. Henrys mål i sit arbejde at gøre arbejdet med sanseintegration så brugervenligt som muligt for alle, der ønsker at skabe det, hun kalder ”sansesikre” rum for børn. QT er et godt eksempel på den mission.

- QT er opdelt, så den giver gode råd om alle de rum, som barnet bevæger sig i. Der er for eksempel ideer til, hvad man stiller op med et barn, der har problemer med at skulle vaske hænder efter at have deltaget i en lektion i billedkunst, forklarer Diana A. Henry.

QT tager højde for en lang række forskellige problemer hos børnene. Hvad enten det drejer sig om, at barnet er særligt sensitivt over for støj, berøring eller har svært ved at spise, så er der gode råd til, hvad de forskellige personer, der har kontakt med barnet, kan gøre. Bagerst i QT er der desuden en lang liste med hjælpemidler, som de enkelte tips henviser til. Diana A. Henry håber, at QT ligesom SPM og SPM-P vil blive oversat til dansk.

Dansk forbehold

- Det danske forlags tilbageholdenhed skyldes blandt andet, at det anser de mange tips for at være amerikanske, og at listen over de hjælpemidler, som knytter sig til de enkelte tips og som er listet op bagerst i QT, henviser til amerikanske forhandlere. Jeg mener nu, at mange af effekterne også vil kunne købes i Danmark, så det må være overkommeligt at tilrette, siger Diana A. Henry, der uden problemer har introduceret QT i både England og Australien.

I QT er der også indbygget en dataopsamling, hvor hver enkelt indsats evalueres med henblik på bedre grundlag for at udpege de tips, der er mest virkningsfulde.

Odysse

Diana A. Henry bor i dag i byen Flagstaff i staten Arizona et par timers kørsel fra Grand Canyon, men en stor del af hendes viden har hun samlet op i lokalsamfund i hele USA. I år 2000 drog hun med sin mand og samarbejdspartner Rick Ruess ud på en 13 år lang odysse i deres efter danske forhold imponerende autocamper. De lancerede turneen under titlen ”ATEACHABOUT” med referencer til de australske aborigineres begreb ”walkabout”, hvor unge mænd som en del af manddomsprøven blev sendt ud at leve i bushen.

- Vi rejste rundt og tilbød workshops på skoler, klinikker og hospitaler for administratorer, undervisere, skolepsykologer, sundhedspersonale, ergoterapeuter, fysioterapeuter, forældre og omsorgspersonale og på den måde fik vi muligheden for at samarbejde med en lang række lokalsamfund om at udvikle sansesikre rum og legepladser, forklarer Diana A. Henry.

Når hun blev vist rundt på eksempelvis en skole, optog hun små videoer, som hun efterfølgende kunne præsentere som pointer i sine workshops, der var individuelt tilpasset den enkelte skole. Diana A. Henrys workshops kunne for eksempel pege på at skabe et ”lydsikkert” miljø, hvor børnene bevægede sig stille og roligt fra klasseværelse til klasseværelse mellem lektionerne – eventuelt ved at bruge musik som ”hjælpemiddel”, eller hun kunne råde skolerne til at genetablere de gynger, som mange amerikanske skoler har fjernet af frygt for enorme erstatningskrav fra skadelidte børn. Diana A. Henry hjalp skolerne med at finde frem til gynge-modeller, der var mere sikre.

- Det var en stor erfaring for mig, at komme rundt til alle afkroge af USA og se, hvordan ergoterapeuter fik sat spændende initiativer i værk, siger Diana A. Henry.

Imponeret over dansk fleksibilitet

Ud over at stå for to workshops i Danmark havde Diana A. Henry også et andet mål med rejsen. Hun blev for nylig gift med Rick og deres honeymoon tilbringer de på Ærø og på en husbåd i København, efter at kurserne er afsluttet. Men ud over idyllen, ser hun også mange andre gode ting ved Danmark.

- Jeg er først og fremmest imponeret over den fleksibilitet, der er bygget ind i det danske socialsystem, siger Diana A. Henry.

Tilbage i Arizona har Diana A. Henry besluttet sig for at bruge den pengegave, der fulgte med Virginia Scardina Award til at igangsætte et forskningssamarbejde med et lokalt hospital, en skole og praktiserende læge for at validere SPM Quick Tips.

- Det bliver meget spændende, siger Diana A. Henry.

Blå bog

  • Navn: Diana A. Henry
  • Baggrund: Har studeret SI og SP siden 1975. Åbnede egen SI-klinik i 1984. Har bidraget med en række sensoriske værktøjer for undervisere, forældre og terapeuter, blandt andre: Tool Chest, Tools for Parents, Tools for Teens, Tools for Tots, Tools for Pets, Tools for Teachers, Tools for Students.
  • Tog i 2000 på ATEACHABOUT – en 13 år lang SI-turne til USA’s stater.
  • Hun lancerede sammen med kolleger i 2007 SPM og fik året efter the American Occupational Therapy Recognition of Achievement Award for sit arbejde.
  • 2014 lancerede hun SPM Quick Tips.

Læs mere