Hjem > Aktuelt > Nyheder > Skal du være den næste kandidat

Skal du være den næste kandidat

25. januar 2016
Det er tid til at overveje, om kandidatuddannelsen er noget for dig. Ansøgning via kvote 2 er 1. april 2016.
kandidatuddannelsen
- Når man som studerende kommer med en bachelor fra en professionshøjskole, vil man møde en helt anden studiekultur på universitetet. Der er brug for at fremme overgangen, og derfor indfører vi et obligatorisk online forberedelsesforløb til alle nye studerende fra 2017, siger Karen la Cour. Foto: Heidi Lundsgaard

Af Sandra Holmgaard

For kun halvandet år siden åbnede SDU dørene for de første kandidatstuderende i ergoterapi. Studieleder Karen la Cour gør status.

- Det går godt, siger Karen la Cour, studieleder og forsker på Institut for Sundhedstjenesteforskning ved Syddansk Universitet, SDU, om det første halvandet år med en kandidatuddannelse i ergoterapi.

I efteråret 2014 åbnede SDU dørene for det første hold studerende, der i to år beskæftiger sig med den nyeste viden inden for aktivitetsvidenskab, hverdags- og velfærdsteknologier, evidensbasering og udviklingsmuligheder inden for fremtidens ergoterapi.

Med to årgange i gang med studierne, er det tid til en opstarts-status.

Pjece: Kandidatuddannelsen i ergoterapi

- Ingen af de to hold lægger skjul på, at det første år er meget krævende. Der er mange opgaver, meget læsestof og mange eksaminer, siger Karen la Cour og fortsætter:

- Undervejs er vi stødt på udfordringer, der har betydet, at vi har måttet justere i uddannelsens indhold og opbygning. Det første hold har på mange måder været pionerer, og derfor glæder vi os meget over evalueringerne, der viser, at de studerende på begge hold er tiltagende glade for uddannelsen. Vi kan især mærke på det nyeste hold, at uddannelsen er blevet mere konsolideret, og det kan vi kun være tilfredse med, siger hun.

Brobygning til skolerne

Karen la Cour ser dog et behov for at bygge bro mellem professionshøjskolerne og universitet.

- Når man som studerende kommer med en bachelor fra en professionshøjskole, vil man møde en helt anden studiekultur på universitetet. Der er brug for at fremme overgangen, og derfor indfører vi et obligatorisk online forberedelsesforløb til alle nye studerende fra 2017, siger Karen la Cour.

Målet med uddannelsen er, at de studerende får nye færdigheder og kompetencer til at kvalitetsudvikle, lede projekter, evidensbasere og udvikle aktivitetsorienteret, ergoterapeutisk viden og praksis.

- Vi ser allerede så småt et kulturskifte, hvor flere ergoterapeuter begynder at orientere sig mod mulighederne for at videreuddanne sig. Vi har ikke en lang uddannelses- og forskningstradition, men der behov for ergoterapeuternes kompetencer, og med en kandidatuddannelse i rygsækken er ergoterapeuterne meget bedre klædt på til at byde ind på både udviklings, tværgående- og lederstillinger. Jeg forventer, at behovet for ergoterapeuternes kompetencer stiger i takt med kravene til dokumentation, kvalitetsudvikling og evidensbaserede indsatser både i kommunerne og på sygehusene, siger Karen la Cour. 

Etf's formand vil i dialog

Formand i Etf, Tina Nør Langager, vil gå i dialog med arbejdsgivere og ledere for at synliggøre både kandidatuddannelsen og de nyuddannedes kompetencer.

- Jeg er glad for og stolt over, at uddannelsen er blevet en realitet. Men der ligger samtidig et stort arbejde forude for at synliggøre over for arbejdsgiverne, at vi er en faggruppe, der har kompetencerne til at dokumentere og effektmåle indsatser, siger Tina Nør Langager.

- Jeg vil også arbejde for, at kommunerne bliver opmærksomme på, at ergoterapeuter med en kandidatuddannelse i ergoterapi har et godt grundlag for at drive projekter. Derudover giver kandidatuddannelsen også de studerende adgang til at gå forskervejen, og det håber jeg selvfølgelig, at der er nogen, der gør, da der er stort behov for forskning i praksisnær ergoterapi. Kommunerne har overtaget mange nye opgaver med kommunalreformen, og det forpligter. Jeg mener, at kommunerne skal påtage sig et langt større forskningsansvar. Jeg vil derfor gå i dialog med KL om, hvordan området kan styrkes og udvikles, fortsætter hun.

Læs mere i Ergoterapeuten nr. 1, som udkommer 2. februar 2016.