Bachelorer skriver viden- skabelig artikel
Det er ikke normalen, at ergoterapeutstuderende omskriver deres afgangsprojekt til en videnskabelig artikel.
Endnu sjældnere er det, at omskrivningen rent faktisk ender med at blive udvalgt og udgivet i et udenlandsk tidsskrift om ergoterapi.
Men det er netop, hvad der er sket for tre nu forhenværende studerende ved Københavns Professionshøjskole: Sidsel Ørneborg, Reeti Sandhu og Maj Sundby. British Journal of Occupational Therapy udgav i starten af november 2020 gruppens omskrevne bachelorprojekt under titlen Lived experiences in daily life with myalgic encephalomyelitis.
Sidsel Ørneborg glæder sig på gruppens vegne over, at det lykkedes at få den videnskabelige artikel udgivet.
- Det betyder helt klart noget at få den anerkendelse. Det er en stor forløsning, når noget, man har lagt meget arbejde i, bliver til noget, siger Sidsel Ørneborg.
Omskrivningen fra bachelorprojekt til videnskabelig artikel begyndte umiddelbart efter gruppens bachelorforsvar i januar 2020, og det var en udfordring, erkender Sidsel Ørneborg:
- Selvom vi var forberedte på, at det ville blive en kæmpe mundfuld, tror jeg alligevel, at vi i bachelorgruppen blev overraskede over, hvor udfordrende det egentlig var.
Vejleder har trukket det tunge læs
De tre ergoterapeuter har skrevet om patienter med den neurologiske sygdom ME (Myalgisk Encephalomyelitis) bl.a. om, hvordan patienterne håndterer sygdommen. Men de har langt fra været alene om det store omskrivningsarbejde.
Ifølge Sidsel Ørneborg er det særligt gruppens bachelorvejleder Anette Enemark, lektor på ergoterapeutuddannelsen ved Københavns Professionshøjskole, der har trukket det tunge læs, mens en ph.d.-studerende og en forsker, begge fra Syddansk Universitet, også har bidraget.
- Jeg tror, at vi alle tre til tider har følt os noget grønne og uvidende, men vores vejleder har virkelig sat kursen og båret over med os, siger Sidsel Ørneborg og fortæller, at det også var deres vejleder, som opfordrede dem til at gå i gang med omskrivningen.
Anette Enemark står sammen med bachelorgruppen som hovedforfattere af artiklen, og hun bekræfter, at der ligger en stor kraftanstrengelse bag omskrivningen.
- Det er et kæmpe arbejde at omskrive et bachelorprojekt til en videnskabelig artikel. I virkeligheden er det ikke en god idé, fordi det er to fuldstændig forskellige skrivestile. På videregående uddannelser bliver de studerende oplært i en skolastisk skrivestil, hvor de skal forklare en masse. Den slags benyttes ikke i en videnskabelig artikel, siger Anette Enemark og tilføjer:
- Det er ikke en arbejdsproces, de studerende kan håndtere alene, fordi de simpelthen ikke kender skrivestilen, siger hun og forklarer, at professionshøjskolerne har stor interesse i at få udgivet publikationer, fordi de bl.a. bliver vurderet på dem.
En lærerig erfaring
Men det er ikke kun professionshøjskolerne, der kan få gavn af sådanne udgivelser. Udgivelser kan også få betydning for færdiguddannede ergoterapeuter som Sidsel Ørneborg, Reeti Sandhu og Maj Sundby nu er, mener Anette Enemark. Særligt, hvis de senere vil arbejde i den akademiske verden.
- Det er en anerkendelse af deres projekt, at nogen synes, det er værd at udgive. Samtidig er det en super vigtig øvelse at prøve at skrive en videnskabelig artikel, siger hun.
Sidsel Ørneborg ser da også omskrivningen som en lærerig erfaring, men hun har ikke planer om at kaste sig ud i genren alene.
- Det er et kæmpe arbejde, og det kræver mange års erfaring at kunne tale og skrive det videnskabelige sprog. Men jeg er glad for, at jeg fik muligheden for at være med til at prøve det, siger Sidsel Ørneborg.
Gode råd til studerende
Lektor Anette Enemark har tre gange hjulpet bachelorgrupper med at omskrive deres projekt til videnskabelig artikel. Hun har to råd til studerende, der ønsker at prøve kræfter med skrivestilen:
- Først og fremmest skal det være et godt projekt. Gruppen skal fra start gøre sig klart, at vejlederen skal være med hele vejen, for de kan ikke alene.
- Overvej om bachelorprojektet fra start skal laves som et udkast til en videnskabelige artikel. Det gør omskrivningsarbejdet mindre. For mens de studerende er under uddannelse og skal skrive bachelorprojekt, har de tid, hvorimod de som nyuddannede selv skal sætte tid af til en omskrivning.
Læs også artiklen First mover om Sidsel Damsgaard, der blev forskningssemesterstuderende og den første til at skrive sit bachelorprojekt om til en videnskabelig artikel.