11. jun 2015 KL 23:17

#fmdk: Evaluer inklusion

Efter godt et år med inklusion i Folkeskolen er politikerne klar til at evaluere før tid. Det er helt nødvendigt mener også mange parter på området
Skribent: 
Lisbeth Maindal

Flere elever med særlige behov skal inkluderes i den moderne folkeskole. Sådan lød mantraet, da regeringen og en bred forligskreds i 2012 præsenterede deres visioner for den moderne folkeskole.

Nu er der gået godt et år siden reformen blev rullet ud og mange lærere, skoleledere og speciallæger har i løbet af året sat spørgsmålstegn ved, om lærerne er rustet til at håndtere børn med diagnoser som ADHD, autisme og angst.

Det mange stadig peger på som usikkert, her efter godt et år med inklusion, er, om Folkeskolen efter skolereformen er gearet til at fokusere på børns psykiske problemer. Med andre ord: Har folkeskolen og lærerne de fornødne ressourcer? Eller gambler vi med de kommende generationers mentale helbred?

Det spørgsmål stillede SIND, Det Sociale Netværk og PsykiatriNetværket på Folkemødet.

Et spørgsmål, der lægger sig aktuelt op af, at en række politiske partier lige nu formulerer, at reformen måske er udrullet lidt for hurtigt, samtidig med at partierne ønsker at fremskynde evalueringen af reformen og inklusionen.

Det er et politisk fokus, Per Sand Pedersen, medlem af forretningsudvalget og formand for organisationsudvalget i Danmarks Lærerforening er glad for.

- Var Folkeskolen var gearet til inklusion? Det korte svar er nej, siger Per Sand Pedersen.

Nødvendige ressoucer ikke fulgt med

- Danmarks Lærerforening støtter ideen om inklusion, men der er ikke fulgt de nødvendige ressourcer med. Heller ikke uddannelsesmæssigt, har der været det nødvendige løft i forhold til specialpædagogik.

Den virkelighed hører Birgit Elgård, formand for Bedre Psykiatri, ofte om fra sine medlemmers side.

- Der er mange gode takter i inklusionstankegangen. Men det er gået alt for stærkt. Lærerne er taget som gidsler i reformen og det samme oplever mange forældre på deres børns og familiers vegne. Der er stort behov for en evaluering, siger Birgit Elgård, på Folkemødet.

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, peger på at lærerne selvfølgelig ikke skal være eksperter på alt.

- Men vi kan styrke lærernes paratviden og ved hjælp af andre faggrupper stykke en indsats sammen. Lærerne skal ikke nødvendigvis være uddannet til alt. Indsatsen skal suppleres af psykologen, fysioterapeuten eller ergoterapeuten, siger Claus Hjortdal på Folkemødet 2015.

Mere om inklusion

Mere fra Folkemødet